Vijeće za štampu i online medije u Bosni i Hercegovini, u okviru projekta “Izgradnja povjerenja u medije u Jugoistočnoj Evropi i Turskoj – Faza 2” koju je finansirao UNESCO – EU, istraživalo je kompleksan odnos novinarstva i društvenih medija.
Rezultati istraživanja sadržani su u brošuri “Društene mreže i novinarstvo u BiH”, koju su 19. 6. 2021. predstavile Dženana Burek, izvršna direktorica Vijeća za štampu i online medije u BiH i Zinaida Đelilović, autorica.
“Istraživanje među medijima, urednicima i novinarima provedeno je s ciljem da se utvrdi da li se suočavaju sa prijetnjama na društvenim mrežama bilo u komentarima ili u direktinim porukama te da se utvrdi na koji način i koliko često Facebook postupa u slučajevim prijava prijetnji, govora mržnje, odnosno da li se ti slučajevi tretiraju ili ignoriraju”, istakla je Dženana Burek.
Navela je da se mnogi novinari i mediji na zapadu već neko vrijeme suočavaju s uklanjanjem ili cenzuriranjem sadržaja na društvenoj mreži Facebook, čak i kad se tim sadržajem nije kršio etički kodeks izvještavanja. “Slično ugrožavanje medijskih sloboda trenutno je i u BiH. Novinari doživljavaju prijetnje od strane drugih korisnika mreže, a Facebook te prijetnje u većini slučajeva ignorira. Situaciju dodatno usložnjava i činjenica da postoji jezička barijera i nerazumijevanje konteksta kada je riječ o sadržajima ‘balkanskih verzija’ Facabooka, čiji algoritam nejčešće ne prepoznaje govore mržnje. Neometano se promovira ‘lov na vještice’ protiv novinara i medija koji izvještavaju o određenim osjetljivim temama, čak i kada su u potpunosti u skadu s Kodeksom za štampu i online medije BiH čime se nesumljivo guši sloboda izražavanja i prijeko potrebni dijalog u demokratskom društvu.” naglasila je Burek.
Autrica brošure Zanaida Đelilović kazala je da je brošura urađena na osnovu intervjua vođenih tokom četiri mjeseca sa 60 medijskih profesionalaca različite dobi i iskustva, uz osiguranje rodne zastupljenosti.
“Publikacija istražuje koliko novinari i na koji način upotrebljavaju društvene mreže, kako je pojava društvenih mreža utjecala na distribuciju novinarskog sadržaja i njegovu vidljivost, kao i nepovoljan utjecaj društvenih mreža na sigurnost novinara. Istraživanje je još jednom potvrdilo da je govor mržnje rasprostranjen na društvenim mrežama, posebno na Facebooku. Većina ispitanika se izjasnila da redovno čitaju komentare ispod objavljenih članaka i da se u tim komentarima jako često susreću s govorom mržnje koji, po njihovom mišljenju, najčešće ima veze s uočenom političkom ili etničkom pripadnosti nekog medija.” navela je Đelilović.
Istraživanje je otvorilo brojna pitanja i zahtijeva da samoregulacijska tijela trebaju raditi na novim smjerniciama za novinare. Vijeće za štampu i online medije u BiH upravo priprema izmjene i dopune Kodeksa za štampu i online medije s ciljem prilagođavanja digitalnom dobu.
Brošura će biti podijeljena članovima medijske zajednice i korištena za buduće aktivnosti ovog projekta.
Brošura “Društvene mreže i novinarstvo u BiH”