Tel: +387 33 272 270   |   Fax: +387 33 272 271   |   Trampina 8,  71000 Sarajevo   |   [email protected]

    Odluka, G. Dino Jahić - Portal srna.rs, 27.10.2018.

    Broj Odluke: 378-02/18 

    Datum održavanje sjednice: 27.10.2018.

    Žalbenik: G. Dino Jahić

    Medij: Portal srna.rs

    Naslov članka: „Prljavi poslovi Soroševog instruktora.“ Tekst je prenešen sa portala infosrpska.ba

    Datum objave članka: 21.08.2018.g.

    Žalbeni osnov Žalbenika :

    Žalbenik navodi, da se, po njegovom mišljenju, radi o navođenju neistinitih informacija o njemu i organizaciji za koju radi (CINS) i širenju mržnje u medijskom prostoru.

    Žalbena komisija konstatuje drastično kršenje Kodeksa za štampu i online medije BiH.

    Prekršeni Članovi Kodeksa:

    Član 2 – Urednička odgovornost

    Član 5 – Tačnost i fer izvještavanje

    Član 6 – Komentar, Pretpostavka, Činjenica

    Član 7 – Mogućnost odgovora

    Član 13 – Pouzdani izvori informacija

    Tekst objavljen na portalu srna.rs je krajnje neprofesionalan, prepun krivonavodećih informacija, pretpostavki i neutemeljenih podataka, bez poziva na pouzdane i otvorene izvore. Ovdje je riječ o konstrukcijama koje imaju za cilj diskreditaciju Žalbenika i njegovo targetiranje u javnosti kao stranog plaćenika i osobu koja je kriva za destabilizaciju regiona. Dodatno, ovim se tekstom rad Centra za istraživačko novinarstvo Srbije, CINS, omalovažava i pokušava kompromitirati drugačiji način mišljenja.

    Žalbena komisija utvrđuje Člana 7 Kodeksa za štampu i online medije – Pravo na odgovor, budući da uredništvo portala srna.rs nije objavilo demant Žalbenika, kao što ga obavezuje samoregulacija medija i Član 8 Zakona o zaštiti od klevete.

    Ovo kršenje je još naglašenije činjenicom da je portal infosrpska.ba koji je izvorno objavio tekst - objavio demant.

    Žalbena komisija naglašava da kod prenošenja tekstova iz drugih medija, urednik mora provjeriti da li su informacije koje prenosi tačne ili ne, kao što nalaže Kodeks za štampu i online medije BiH. Urednik je odgovoran za sve što u svome mediju objavi, i ne može pravdati kršenje etičkih standarda izvještavanja time što je tekst prenešen iz drugog medija.

    Budući da nije objavljen demant, Žalbena komisija Vijeće za štampu i online medije BiH, ukazuje i na druge povrede odredaba Kodeksa za štampu i online medije.

    U tekstu su iznesene insinuacije koje nemaju nikakvu podlogu u stvarnim aktivnostima Žalbenika, pa je na taj način prekršena odredba Člana 5 - Tačnost i fer izvještavanje.

    Bez ikakve provjere se u tekstu navodi da je Žalbenik, kao osoba na čelu Centra za istraživačko novinarsto Srbije, raspolagao fondovima stranih zemalja UK, SAD, Saudijske Arabije, od ukupno 38 mil. dolara, a sve s ciljem „rušenja aktualne vlasti, kriminalizaciju“, da su svi tekstovi CINSa „predhodili svim većim udarima u regionu“, da se uplitao u rad „grupe mađarskih studenata protiv predsjednika Mađarske Viktora Orbana“, sve po „nalozima Georga Sorosa, Orbanovog ljutog protivnika i Jahićevog naredbodavca“, itd. To su teške optužbe bez ikakvih utemeljenih izvora koji bi potkrepljivali takve optužbe.

    Tekst je krajnje neprofesionalan. Ovdje je riječ o konstrukcijama koje imaju za cilj diskreditaciju Žalbenika i njegovo targetiranje u javnosti kao stranog plaćenika i osobu koja je kriva za destabilizaciju regiona. Dodatno, ovim se tekstom rad CINSa omalovažava i pokušava kompromitirati drugačiji način mišljenja. Baziran je na pretpostavkama, bez navedenih pouzdanih izvora informacija, što povlači kršenje Člana 6 – Komentar, Pretpostavka, Činjenica i Člana 13 – Povjerljivost izvora informacija.

    Zbog svih navedenih kršenja etičkih standarda, naglašava se neposredna urednička odgovornost i kršenje Člana 2 – Urednička odgovornost, Kodeksa za štampu i online medije BiH.

    Žalbena komisija Vijeća za štampu u BiH preporučuje portalu srna.rs objavu demanta žalbenika, g. Dine Jahića.

    Pojašnjenje:

    Portal srna.rs je dana, 21.08.2018. g. objavio tekst pod nazivom: „Prljavi poslovi Soroševog instruktora.“ Tekst je prenešen sa portala infosrpska.ba

    U navodima teksta kojeg je objavio portal rtrs.tv, između ostalog, se iznosi sljedeće: „Stvarni zadatak Centra za istraživačko novinarstvo /CINS/BiH,...organizacija je koja raspolaže sa ogromnim sredstvima za navodno ispitivanje kriminala i korupcije, jeste da kriminalizovanjem ruše vlasti koje nisu po volji moćnim sponzorima ovog centra koji prekrajaju svijet po svojoj volji, piše portal „Infosrpska.ba“. Isti izvor navodi da je „centar CINS-a za ovaj region u Beogradu, a na čelu mu je Dino Јahić koji raspolaže fondovima Velike Britanije SAD i Saudijske Arabije za projekat “Razvoj istraživačkog novinarstva u regionu” od ukupno 38 miliona dolara koji je započeo 2016. godine, a treba da se završi, gle čuda, u novembru ove godine, čim prođu izbori u BiH. Dino Јahić je inače u dnevnoj službenoj komunikaciji sa poznatim zapadnim organizacijama NED, Fridom hausom, EU liberti i sličnim, koje od Јahića dobijaju instrukcije kome koliko sredstava da uplate i po kom osnovu. Rušenje vlasti kriminalizacijom CINS radi polutajno samo je još tajna ko konkretno upravlja i u čijem interesu, ali se i to može naslutiti, ističe se u tekstu.“

    U prenešenim dijelovima teksta se dalje navodi: „Naglašava se da je "Dino Jahić prošao ozbiljne kurseve u posljednje četiri godine u SAD, od 2017. godine je postavljen od Soroš fondacije za koordinatora iztraživačkog projekta Centra za istraživanje organizovanog kriminala i korupcije u jugoistočnoj Evropi". „Dodjeljivao je sredstva novinarima koji su radili na „panamskim papirima“ i još mnogo toga.

    Dobro obaviješteni poznavaoci njegovog rada tvrde da je sada i instruktor jednoj grupi mađarskih studenata za rad protiv predsjednika Mađarske Viktora Orbana inače ljutog protivnika Džordža Soroša, Jahićevog naredbodavca", navodi se u tekstu.

    Podsjetivši da su tekstovi CINS-a prethodili svim većim udarima u regionu, portal "Infosrpska" ocjenjuje da je zanimljivo da nema nikakvih projekata koji obrađuju kriminal u Crnoj Gori, te bi se po radu CINS-a moglo reći da u toj zemlji nema kriminala„…“

    U skladu sa žalbenom procedurom, žalbenik, g. Dino Jahić je žalbu na objavljeni tekst i demant dostavio na e-mail portala srna.rs, istovremeno proslijedivši kopiju žalbe i demanta Vijeću za štampu u BiH dana 05.09.2018.g.

    U svom demantu g. Dino Jahić, između ostalog, navodi sljedeće: „U tekstu pod nazivom „Prljavi poslovi Soroševog instruktora“ koji ste objavili 21.08.2018. godine iznijeli ste niz neistina o meni i organizaciji Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS), čiji sam glavni i odgovorni urednik. Jedino što ste tačno naveli u tekstu je moje ime. Stavljajući ga u kontekst suludih teorija zavjere i propagande o zlim stranim plaćenicima i špijunima koji postoje samo kako bi srušili režim Milorada Dodika, bez ikakvih dokaza ste mi nacrtali metu na čelo i ugrozili moju i bezbjednost ljudi koji me okružuju. Laž je da sam Sorošev instruktor, laž je da se bavim „prljavim poslovima“ i laž je da raspolažemo ogromnim sredstvima ili da rušimo vlast bilo gdje. Pomiješali ste organizacije iz dvije države navodeći: „Centar za istraživačko novinarstvo Srbija, BiH i tako dalje”. Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS) sa sjedištem u Beogradu, čiji sam glavni i odgovorni urednik, nije isto što i Centar za istraživačko novinarstvo (CIN) iz Sarajeva, u kome sam radio pet godina kao novinar i zamjenik urednika. Takođe, postoje slične organizacije po čitavom svijetu, ali nikako nije riječ o jednoj organizaciji kako je vi, svjesno ili nesvjesno, pogrešno prikazujete...“

    Nadalje u svom demantu g. Jahić iznosi sljedeće: „... Naveli ste i da sam prošao „ozbiljne kurseve u posljednje četiri godine u SAD“. U životu sam samo jednom boravio u SAD-u, ne na nekom kursu, nego na bračnom putovanju. Još jedna od laži u vašem tekstu je da me je Soroš fondacija od 2017. godine postavila za „koordinatora istraživačkog projekta Centra za istraživanje organizovanog kriminala i korupcije u jugoistočnoj Evropi“. Ne znam ni na kakav projekat ni na kakvu organizaciju/centar mislite, ali u svakom slučaju nikada nisam bio koordinator u ime „Soroš fondacije“ niti me ona postavila na neku takvu poziciju. U tekstu takođe piše da sam dodjeljivao sredstva „novinarima koji su radili na „panamskim papirima““. U projektu „Panamski papiri“ nisam učestvovao ni na koji način.

    Jedna od najvećih besmislica iz teksta je da „dobro obaviješteni izvori“ tvrde da sam instruktor mađarskim studentima „za rad protiv predsjednika Mađarske Viktora Orbana, inače ljutog protivnika Džordža Soroša, Јahićevog naredbodavca”. Prvo, kao novinari biste trebali znati da konstrukcija „dobro obaviješteni izvori“ ne znači apsolutno ništa i ne doprinosti kredibilitetu vaših neistina. Da li bi iko koristio loše obaviještene izvore? Drugo, koliko god to vama nevjerovatno zvučalo, postoje novinari i urednici koji nemaju naredbodavce – nemam naredbodavca, niti bilo kakav kontakt sa članovima porodice Soroš. I treće, u životu nisam upoznao mađarskog studenta, niti sam im držao treninge...“

    Vijeće se obratilo uredništvu portala srna.rs i zatražilo urednički stav, odnosno odluku povodom zahtjeva Žalbenika za objavom demanta na portalu.

    Urednički tim portala srna.rs nije se oglasio povodom žalbe.

    Žalbena komisija Vijeća za štampu u BiH prihvatila je žalbu g. Dine Jahića koja se odnosi na tekst pod nazivom: „Prljavi poslovi Soroševog instruktora.“ objavljenog na portalu srna.rs 21.08.2018.g. prenešenog sa portala Infosrpska.ba.

    Ishod:

    Žalbena komisija konstatuje drastično kršenje Kodeksa za štampu i online medije BiH. Prekršeni članovi kodeksa: Član 2 – Urednička odgovornost; Član 5 – Tačnost i fer izvještavanje; Član 6 – Komentar, Pretpostavka, Činjenica; Član 7 – Mogućnost odgovora; Član 13 – Pouzdani izvori informacija

    Tekst objavljen na portalu srna.rs je krajnje neprofesionalan, prepun krivonavodećih informacija, pretpostavki i neutemeljenih podataka, bez poziva na pouzdane i otvorene izvore. Ovdje je riječ o konstrukcijama koje imaju za cilj diskreditaciju Žalbenika i njegovo targetiranje u javnosti kao stranog plaćenika i osobu koja je kriva za destabilizaciju regiona. Dodatno, ovim se tekstom rad Centra za istraživačko novinarstvo Srbije, CINS, omalovažava i pokušava kompromitirati drugačiji način mišljenja.

    Žalbena komisija utvrđuje Člana 7 Kodeksa za štampu i online medije – Pravo na odgovor, budući da uredništvo portala srna.rs nije objavilo demanti Žalbenika, kao što ga obavezuje samoregulacija medija i Član 8 Zakona o zaštiti od klevete.

    Ovo kršenje je još naglašenije činjenicom da je portal infosrpska.ba koji je izvorno objavio tekst - objavio demant.

    Članovi/ce Žalbene komisije : Predsjedavajući, prof. dr Miodrag Živanović; urednik Fuad Kovačević; prof. Zlatiborka Popov Momčinović, sudinica Nada Arsenić; prof. dr Enes Osmančević, advokat Dražen Zubak, novinarka Suzana Mijatović.

     

    Predsjedavajući

    Žalbene komisije

    prof. dr Miodrag Živanović

    Kontakt

    Vijeće za štampu u BiH
    Trampina 8
    71000 Sarajevo
    Bosna i Hercegovina

    Tel: +387 33 272 270
    Fax: +387 33 272 271
    E-mail: [email protected]
    Web: www.vzs.ba

    © 2017 Vijeće za štampu u Bosni i Hercegovini. All Rights Reserved. Website realizovan sredstvima Misije OSCE-a u BiH, NED i UNESCO / EC.